Reform av upphandlingsverksamheten
Att utveckla den digitala serviceupplevelsen är en av våra främsta prioriteringar i strävan efter tillväxt och bättre kvalitet för kundmötena. Vi har också samarbetat med våra kunder i många projekt för att offentliga upphandlingar ska bli ännu mer framgångsrika och effektiva.
Digitala tjänster utvecklades för att hjälpa kunderna
Under 2024 styrdes utvecklingen av våra digitala tjänster av tre huvudteman: vi ville utveckla lättanvända tjänster, erbjuda en utmärkt digital tjänsteupplevelse och förbättra den interna effektiviteten. Vi gick framåt med djärva experiment och vi övade också på att använda artificiell intelligens som hjälp i arbetet.
Hansels upphandlingskunskaper värdesätts i rescEU-projekt
RescEU:s beredskapsreserver är EU-finansierade gemensamma strategiska reserver. Finlands beredskapslager inom ramen för rescEU är betydande till sin storlek, med ett sammanlagt värde på 305 miljoner euro. Hansels sakkunskap uppskattades vid upphandlingen av produkter och gemensam upphandling anlitades.
Långsiktigt sömlöst samarbete
Hansel har redan i femton år stött Lantmäteriverket i upphandlingar av utrustning och tjänster för flygfotografering och laserskanning. Tillsammans genomför vi sex konkurrensutsättningar för grundläggande platsinformationstjänster och de upprepas i cykler om några år.
Seinäjoki-resan: små steg framåt
I Seinäjoki pågår ett aktivt arbete med att utveckla upphandlingen. Under 2022 och 2023 utreddes upphandlingarnas nuläge och nyckeltal i samarbete med Hansels utvecklingsenhet. Analysen resulterade i en tydlig handlingsplan och många förslag till förbättringar. Det senaste samarbetet gäller projektet Seinäjoen modernit hankinnat.